X
تبلیغات
رایتل

خودرو با موتورهای گاز سوز و دو دو گانه سوز

یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 20:33

که سیستم سوخت رسانی به صورت کاربراتور داشته را ، بنزین سوز کاربراتوری می نامند ، این نوع از خودروها دارای مزایا و معایب زیر می باشند . 

مزایا ی این سیستم به شرح فوق می باشد . 

1- تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی خاص . 

2- سهولت در تعمیرات . 

3- هزینه کم تعمیرات در صورت خرابی کلی سیستم . 

4- هزینه ساخت تمام شده کم تر به نسبت سیستم انژکتوری . 

معایب این سیستم به شرح زیر می باشد . 

1- احتمال خطا در تنظیم . 

2- از بین رفتن تنظیم موتور خودرو بعد از مدتی کارکرد . 

3- کارکرد نامناسب خودرو در سرما و گرما ، بیش از حد استاندارد . 

4- تنظیم بسیار سخت مصرف سوخت و سخت رسیدن به استانداردهای تولید کننده . 

5- تنظیم بسیار دشوار و سخت سیستم جرقه زنی در اینگونه خودروها . 

عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد . این مهم توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز ، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد ( تند شدن سرعت مکش هوا در سیلندرها و در نهایت عبور جریان بیشتر از کاربراتور ) . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه سیستم انتقال سوخت به این بخش متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود . 

انواع موتور خودرو


انواع کاربراتور : کاربراتور ها از نظر جایگاه جریان عبوری هوا ( مسیر عبور هوا ) به سه دسته تقسیم می-شوند : 

1 . کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین : در این کاربراتور نیروی جاذبه به جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود . علاوه بر آن دسترسی به کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی نیز بهتر می باشد . به همین دلیل این نوع کاربراتور برروی اکثر خودروها به کار می رود که می توانند شامل کاربراتورهای یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند . کاربراتور خودروهای نیسان ، پراید ، پژو از این نوع می باشند . 

2 . کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا : این نوع کاربراتور بیشتر در گذشته به کار گرفته می شده است و علت آن جلوگیری از ورود سوخت به صورت مایع به موتور بود . در حال حاضر با توجه به اینکه این کاربراتور از نظر فضای تعمیراتی از قابلیت دسترسی خوبی برخوردار نیست و علاوه برآن روشن شدن موتور در هوای سرد نیز به خوبی انجام نمی شود ، کاربردی ندارد . کاربراتور خودروهای قدیمی دهه ی 1960 میلادی معمولا از این نوع می باشد . 

3 . کاربراتور با جریان هوای افقی : مزیت اصلی این نوع کاربراتور ارتفاع کمی است که درزیر درپوش موتوراشغال می کند . این نوع کاربراتور می تواند دارای ونتوری ثابت یا متغیر باشد . کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوای افقی و با ونتوری متغیر می باشد . 

4 . کاربراتورهای چند دهنه ، کاربراتورها با ونتوری ( سیستم مکش ) ثابت و یا متغییر نیز وجود دارند ، که کاربراتورهای چند دهنه برای تقسیم بار خروجی سوخت و رسیدن مناسب تر سوخت به تمام سیلندرها و در برخی موارد ، هر دهنه برای منظور خاص ( به عنوان مثال دور تخت گاز ) مورد استفاده قرار می گیرند . کاربراتورهای ونتوری متغیر نیز برای دورهای متفاوت از موتور ( منظور همان میزان RPM خودرو می باشد ) طراحی شده و میزان مخلوط سوخت و هوا را بر اساس میزان درخواستی موتور ( میزان مکش هوا داخل سیلندرها ) ، به صورت اتوماتیک و مکانیکی تغییر می دهد . 

کاربراتورها عموما از قسمت های زیر تشکیل شده اند : 

محفظه ی گاز ، محفظه ی ساسات ، بدنه ، محفظه راه انداز ، پمپ شتاب دهنده که ونتوری در کاربراتورهای یک مرحله ای یا ونتوری ها در انواع دو مرحله ای در بدنه اصلی جای می گیرند . صفحه گاز در محفظه ی گاز و صفحه ی ساسات در محفظه ی ساسات قرار دارند . محفظه ی راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته برای جبران بعضی کاستی های کاربراتورهای اولیه طراحی و استفاده می شوند . 

در موارد دیگر به شرح کامل و فنی تری از کارکرد ، ایراداتت ، محاسن و موارد دیگر کاربراتور خواهیم پرداخت . 

موتور انژکتوری


انواع موتور خودرو


سیستم سوخت رسانی انژکتوری ، یکی از روش های سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی می-باشد که در این سیستم ، سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی ( انتقال دهنده های سوخت ) و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند ( برای مفهوم بهتر یک سرنگ را در نظر بگیرید که با فشار مایع درونی محفظه خویش را با بیرون پاشش کرده و سوخت را به صورت پودر تبدیل می نمایند ) ، به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندرها ، به صورت پودر شده تزریق نموده و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید . 

ذات سیستم انژکتوری بر پایه استفاده بهینه از سوخت موجود ، تبدیل سوخت موجود به بهترین درصد حجمی ترکیبی برای استفاده در خودروها می باشد . 

در ابتدای امر به تاریخچه مختصری از این سیستم خواهیم پرداخت . 

در اواخر سال ۱۹۵۰ و اوایل سال ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند . البته باید این را بدانیم این نوع طرح ها ، خود را مدیون پروژه هایی بودند که در سالهای جنگ دوم جهانی بر روی هواپیماها به دلیل محدودیت استفاده سیستم های قدیمی در ارتفاعات بالا و درجه حرارت های پایین پیش آمده بود ( به هر میزان دمایی که بتوان آنرا با دماسنج های متفاوت اندازه گیری نمود ، درجه حرارات گویند ، حتی اگر دما 1 درجه باشد و یا زیر صفر ) . بعد از جنگ دوم جهانی ، اولین شرکتی که توانست این سیستم را به صورت تجاری استفاده نماید ، شرکت دایملر آلمان ( همان مرسدس بنز ) در سال 1954 و بر روی یکی از افسانه های تکرار ناشدنی خویش یعنی SL300 ( همان ققنوس معروف ، که خودروی SLS را از روی آن به طراحی و ساخت رسانیده اند ) ، بکار گرفت و در این مورد خود را در دسته اولین ها قرار داد . در اواخر سال ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک ، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فن آوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد . تا به امروز نیز پیشرفت و بهینه سازی انواع این سیستم در دستور کار بسیاری از شرکت ها قرار گرفته و همچنان شاهد ظهور سیستم های نوین و جدیدی از تزریق مستقیم سوخت می باشیم . 

مزایای سیستم تزریق سوخت انژکتوری به ترتیب زیر می باشد . 

توزیع یکنواخت سوخت بین سلیندرها ، کاهش خام سوزی ، کاهش تولید گازهای خطرناک ، راندمان حجمی بالاتر موتور به علت حذف ونتوری ، کاهش ارتفاع موتور ، عدم نیاز به گرمکن ، شتاب گیری مناسب-تر موتور، کاهش مصرف سوخت و اندازه گیری دقیق سوخت ، کارکرد مناسب و تعمیر کمتر و نیاز بسیار کمتر برای تنظیم سیستم سوخت رسانی از مزایای روش تزریق سوخت به صورت انژکتوری می‌باشد . 

معایب سیستم تزریق سوخت انژکتوری به ترتیب زیر می باشد . 

وجود قطعات حساس ، دقیق و گران قیمت ، نیاز به تخصص فراوان در امر تولید و تعمیر قطعات و پیچیدگی سیستم از معایب روش تزریق سوخت می‌باشد . 

انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری به ترتیب نسل به شرح زیر می باشد . 

مکانیکی ( نسل اول ) 

سیستم K-Jetronic 

الکترونیکی EFI 

نوع L-Jetronic 

نوع D-Jetronic 

نوع K-Jetronic 

نوع LH-Jetronic 

سیستم MPFI 

سیستم SPFI 

سیستم GDI 

و ...... 

اجزاء سیستم سوخت رسانی انژکتوری به شرح فوق می باشد . 

ریل سوخت و انژکتورهای متصل به آن ، سنسورها که شامل : سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا، سنسور دمای آب، سنسور سرعت ، سنسور دور موتور، سنسور اکسیژن ، سنسور زاویه میل لنگ ، پتانسیومتر دریچه گاز ، سنسور ضربه ، سوئیچ اینرسی ، سنسور جریان جرمی هوا ، پمپ بنزین ، لوله‌های سوخت رسانی ، فیلتر سوخت ، مانیفولد هواو بدنه گاز ، واحد کنترل الکترونیکی یا همان ECU ، موتور کنترل دور آرام ، رگلاتور فشار شکن و ...... . 

انواع موتور خودرو


سیستم انژکتوری شامل 3 بخش می باشد ، که به ترتیب زیر می باشد . در این بخش ترتیب بسیار مهم می باشد . 

1 . سنسورها : وظیفه سنسورها جمع آوری اطلاعات خام برای انتقال به واحد کنترل الکترونیکی مرکزی یا همان ECU می باشد . 

2 . واحد کنترل کننده مرکزی یا همان ECU ، که اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل کرده و به دستوراتی تبدیل نموده که این دستورات برای اجرا به واحدهایی با نام عملگر منتقل می شوند . 

3 . عملگرها یا همان واحدهای عمل کننده ، که این موارد به مانند انژکتورها که تزریق سوخت را بر عهده دارند ، تمام موارد برای کارکرد خودرو را به هر آنچه که ECU به آنها ابلاغ نموده ، انجام می دهند . در اصل خروجی سیستم انژکتوری همین عملگرها هستند . 

انواع روشهای تزریق سوخت انژکتوری 

نوع تک نقطه‌ای شامل : , TBI CFI 

نوع تزریق مداوم انواع موتور خودرو


 

موتورهای گاز سوز و دو دو گانه سوز

خودروهای دوگانه سوز به خودروهایی گفته می شود که موتور آن ها برای استفاده 2 نوع سوخت طراحی شده است ، به عنوان مثال خودرویی که قابلیت استفاده از بنزین و گاز را یکجا داشته باشد ، دوگانه سوز گویند . 

سیستم سوخت رسانی این خودروها ، با سیستم سوخت رسانی اول آن ها یکسان بوده و تنها با استفاده از تغییراتی جزئی و یا تعویض نمودن برخی از قطعات سیستم سوخت رسانی با نوعی که برای هر دو نوع سوخت ، طراحی شده است ، در اینگونه از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد . 

البته در بیشتر موارد خودروهایی که با سوخت هایی چون ، بنزین و گاز طبیعی ( CNG ) و یا گاز مایع ( LPG ) ، عمل نمایند را ، خودروهای دوگانه سوز می نامند . خودروهای دوگانه سوز و گاز سوز دارای محاسن و معایبی بوده که به شرح زیر است . 

انواع موتور خودرو


محاسن این سیستم ها به شرح زیر می باشد . 

1. آلودگی کمتر و دوستدار محیط زیست . 

2. سوخت ارزان و در دسترس . 

معایب این نوع از موتورها که موارد مهمی هستند ، به شرح زیر می باشد . 

1. هزینه های تعمیرات نگهداری نسبتا بالا . 

2. تعمیرات دوره ای زیاد . 

3. خراب شدن سرسیلندر پس از مدتی کارکرد . 

4. بازدهی موتور نامناسب . 

5. مصرف بیش از اندازه و طی مسافت کوتاه با یک مخزن کاملا پر از گاز نسبت به خودروهای بنزینی . 

در مورد این خودروها مقالات بهتر و جامع تری در دست تهیه می باشد . 

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.